تشخیص لارو پروانه مومی در قاب‌های نوزادان مهر و موم شده ( تاسی نوزادان )


 

به عنوان یک متخصص در زمینه سلامت زنبور عسل، وقتی در حال ارزیابی سلامت کلنی هستم، به دنبال بی نظمی در نوزادان مهر و موم شده یا باز می گردم (تصویر 1 و 2). این بی نظمی ها ممکن است نشان دهنده وجود بیماری ها یا آفات باشد. یکی از آفت‌های رایجی که می‌تواند باعث بی‌نظمی نوزادان شود، پروانه مومی است. لارو پروانه مومی در زیر پوشش‌های نوزاد کلنی زنبور عسل رشد می‌کند. لارو پروانه مومی اغلب پاهای شفیره زنبور عسل را به خط وسط قاب می‌بندد و در نتیجه شفیره‌هایی ایجاد می‌شوند که نمی‌توانند به درستی پوست اندازی کنند و بنابراین قبل از تولد در سلول درپوش می‌میرند.

هنگام شناسایی لارو پروانه مومی در یک قاب نوزادی، اولین چیزی که به دنبال آن می گردم شفیره های زنبور عسل هستند که در یک خط مستقیم از کلاهک خارج شده اند . معمولاً آن شفیره ها دارای سر رشد کرده و در مرحله چشم ارغوانی هستند (تصویر 1). این علامت به عنوان نوزاد طاس شناخته شده است.

شفیره ها اغلب در یک خط مستقیم بدون سرپوش هستند و چند سلول بعدی به طرز محسوسی سبک هستند، گویی زنبورها به آرامی سرپوش ها را می جوند (تصویر 2 را ببینید). همچنین من این خطوط از نوزادان سرپوش دار را با رنگ قهوه ای تیره نیز دیده ام.

تصویر 1. بی نظمی مولدین. نوزاد بدون سرپوش، قبل از اینکه لارو پروانه مومی را بیرون بیاورم. توجه داشته باشید که نوزادان بدون سرپوش در یک خط مستقیم قرار دارند و در مرحله رشد چشم بنفش هستند.

یکی دیگر از شناسه‌های بصری رشد پروانه‌های مومی در کلنی‌ها زمانی است که کلاهک آن جویده می‌شود و به نظر می‌رسد که زنبور سعی می‌کند از سلول بیرون بیاید (تصویر 2). در واقع این وضعیت به دلیل برداشتن لایه مومی بالای درپوش حاوی پیله توسط زنبورهای بالغ ایجاد می‌شود، زیرا زنبورها به احتمال زیاد شفیره مرده زیر درپوش را شناسایی کرده‌اند و در حال برداشتن آن هستند. شما اغلب این علائم را در شانه های تیره قدیمی تر پیدا می کنید. (تصاویر 1-4 را ببینید).

تصویر 2: نوزادان درپوش دار با بی نظمی. به رنگ های روشن و پوشش های نازک در مرکز تصویر توجه کنید. این معمولاً نشانه آسیب ناشی از تونل زدن لارو پروانه مومی است. این تصویر قبل از بیرون آوردن لارو پروانه مومی گرفته شده است.

ما همین رفتارهای جویدن را در روز دوم آزمایش بهداشتی می بینیم که در آن غالبا درپوش را سوراخ می کنند. من می گویم داشتن یک ملکه بهداشتی یک مزیت برای مبارزه با پروانه مومی و سایر بیماری ها با حذف سریع آنها است. شما می توانید در مورد طاس بیشتر بخوانید و تصاویر اضافی را در یکی از وبلاگ های گذشته من در اینجا ببینید.

تصویر 3: بعد از اینکه لارو پروانه مومی را بیرون آوردم، توجه کنید که نوزادان بدون سرپوش در یک خط قرار ندارند.

هنگامی که لارو پروانه مومی را پیدا کردید، مرحله آخر جدا کردن آن با انتهای تیز اهرم کندو است. اگر کارتان را خوب انجام دهید، می توانید در اولین تلاش لارو را بیرون بیاورید، اما کمی تمرین می خواهد (در تصویر 3 و 4 نشان داده شده است). من معمولاً می‌توانم لارو پروانه مومی را در اولین تلاشم از زیر درپوش‌ها بیرون بیاورم، اما گاهی اوقات برای یافتن آن نیاز به کندن بیشتر است.


تصویر 4: در اینجا می توانید یک پروانه مومی دیگر را ببینید که من از نوزادان جدا کردم.

در زیر ویدیویی از حفر لارو پروانه مومی مشاهده می شود. در این ویدیو متوجه خواهید شد که من اهرم کندوی خود را تغییر داده ام زیرا استفاده از آن برای برداشتن کلاهک از نوزادان و کندن گرده، نوزادان یا لارو پروانه مومی آسان تر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه ابزار کندو خود را اصلاح کردم میتواند تصویر زیر را ببینید.

 ممکن است در فصل بهار آسیب بیشتری از پروانه ها مشاهده کنید. اگر فقط یک پروانه مومی در یک قاب پیدا کردید، نگران نباشید و فقط لارو را بردارید و خود را خوش شانس بدانید و تصور کنید که این به احتمال زیاد یک لارو پروانه مومی بوده که در زیر پوشش های کلنی زنده مانده بوده است . اگر سطح وسیعی از ابریشم در سطح قاب‌ها از لارو پروانه‌های جدید ساخته شده است، مطمئن شوید که پیله‌های پروانه مومی قدیمی‌تر و هرگونه توری یا تونل برداشته شده از قاب‌ها را جدا کرده‌اید.

کلنی های قوی سالم و حتی کلنی های کوچکتر معمولاً می توانند پروانه مومی را از خود دور نگه دارند. پروانه مومی می تواند برای کلنی های کوچک در زمستان که نمی توانند تمام شانه را بپوشانند، مشکل ساز باشد. پروانه‌های مومی معمولاً قاب های کهنه را ترجیح می‌دهند، بنابراین برای جلوگیری از هجوم در شانه‌های استفاده نشده، بهتر است شانه را با مواد تصعیدی نگهداری کنید، 24 ساعت شانه را در معرض نور قرار دهید و یا شانه را در اتاق سرد یا فریزر نگهداری کنید

ویدیوی لارو پروانه مومی در قاب‌های نوزادان مهر و موم شده  را از اینجا مشاهده کنید

 نویسنده : Rob Snyder